فروش PLAYSTATION 3 game & BLURAY 3D

فروش بازی های پلی استیشن 3 و بلوری سه بعدی روی هارد و بلوری

فروش PLAYSTATION 3 game & BLURAY 3D

فروش بازی های پلی استیشن 3 و بلوری سه بعدی روی هارد و بلوری

تلویزین 3 بعدی

بازار تلویزیون طی سال‌های اخیر بیش از پیش شاهد عرضه مدل‌هایی جدید، شکیل و کم‌حجم و البته مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید بوده است و هر از چند گاهی شاهد عرضه نسل جدیدتری از این کالا در بازار هستیم. در این گزارش مریم عسگری در نوشته ای در روزنامه دنیای اقتصاد، بازار تلویزیون های سه بعدی را بررسی می کند.

اگر طی دو‌ دهه اخیر شاهد ساخت تلویزیون‌های پلاسما و LCD بودیم، پس از مدتی با وارد شدن فناوری HD به تلویزیون‌ها و مجهز شدن پنل‌های LCD و پلاسما به سیستم‌های پخش HD، تجربه کار با تلویزیون جهش بسیار بزرگی پیدا کرد. عرضه تلویزیون‌های LED که طی یکی دو سال اخیر شاهد عرضه گسترده آنها به بازار داخلی بودیم نیز تا حدودی نشان‌دهنده رشد تکنولوژیکی این کالا بود. اگر چه این نسل از تلویزیون‌ها به دلیل قیمت بالایی که دارند چندان مورد توجه قرار نگرفتند، ولی به نظر می‌رسد نسل جدیدتر تلویزیون‌ها که ۳D نام دارد، بتواند بازاری را که مدت‌ها است LCDها به انحصار خود در آورده‌اند، به‌دست گیرد.

به طور کلی آخرین قدمی که در زمینه تلویزیون برداشته شده‌، تلفیق فناوری ضبط و پخش سه‌بعدی با پنل‌های LCD، تصویر پیش‌زمینه LED و تصاویر HD است که از ابتدای سال ۲۰۱۰ به طور گسترده در بازارهای جهانی عرضه شد. به غیر از این، برخی از تولیدکنندگان تلویزیون مانند شارپ نیز وعده ورود تلویزیون‌هایی مبتنی بر تکنولوژی‌های جدیدتری مانند Quotrone را داده‌اند و گروهی نیز از عرضه محدود تلویزیون‌های مبتنی بر تکنولوژی SED در بازارهای جهانی خبر می‌دهند. اما با همه اینها، این تلویزیون‌های ۳D هستند که در حال حاضر جدیدترین نسل تلویزیون‌ها معرفی شده‌اند و سروصدای تبلیغاتی زیادی نیز برای آنها به راه افتاده است.


 

 

انواع تلویزیون سه‌بعدی

تلویزیون۳D تلویزیونی است که باعث ایجاد تصاویر ۳ بعدی در فیلم‌ها، عکس‌ها و بازی‌ها می شود. تفاوتی که این تلویزیون‌های نسل جدید با تلویزیون‌های معمولی دارند، این است که بعد سوم در اینها شکل می‌گیرد.

به طور ساده، اساس این تکنولوژی بر فاصله دو چشم انسان از یکدیگر و زاویه دید متفاوت هر چشم با یکدیگر بنا شده است. این تلویزیون‌ها دو تصویر جداگانه از یک صحنه را با زاویه متفاوت به طور همزمان به سمت بیننده می‌فرستند، یک تصویر برای چشم چپ و یک تصویر برای چشم راست.

این دو تصویر با گونه‌ای فریب مغز و با کمک عینک مخصوص عملا به صحنه بعد می‌بخشند که به ایجاد تصویر سه‌بعدی می‌انجامد. به همین دلیل اگر بیننده در هنگام دیدن فیلم یا صحنه سه‌بعدی یکی از چشمان خود را ببندد عملا تصویر حالت سه‌بعدی خود را از دست می‌دهد.

بر اساس اعلام فعالان بازار، در حال حاضر دو نوع تلویزیون سه بعدی در بازارهای جهانی وجود دارد. تلویزیون‌های ACTIVE و تلویزیون‌های PASSIVE.

به گفته گودرزی، معاون مدیر بازاریابی شرکت مادیران، همان‌طور که تلویزیون‌های ۳D به دو دسته تقسیم شده‌اند، عینک‌های مخصوص برای دیدن تصاویر سه بعدی هم در دو نوع PASSIVE و ACTIVE در بازار موجودند که عینک‌های PASSIVE قیمت کمتری نسبت به عینک‌های ACTIVE دارند و در مقابل تلویزیون‌های PASSIVE قیمتی به مراتب بالاتر از تلویزیون‌های ACTIVE سه بعدی دارند.

البته در بازار داخلی تنها نمونه‌های ACTIVE تلویزیون‌های سه بعدی موجودند.

به غیر از این، تقسیم بندی دیگری در زمینه تلویزیون‌های سه بعدی وجود دارد که شامل تلویزیون‌هایی می‌شود که تصاویر دو بعدی را به طور سه‌بعدی نشان می‌دهند و تلویزیون‌هایی که تصاویر سه بعدی را سه بعدی نشان می‌دهند که تلویزیون‌های سه بعدی سامسونگ تصاویر دو بعدی را به وسیله عینک سه‌بعدی نمایش می‌دهند، ولی برندهایی مانند ال جی، پاناسونیک و… تصاویر سه بعدی را سه بعدی نشان می‌دهند.

فعالان بازار معتقدند تلویزیون‌هایی که تصاویر دو بعدی را به طور سه بعدی نشان می‌دهند ۳D محض نیستند و به همین دلیل است که تولیدکنندگان این نوع از تلویزیون‌ها در مورد استفاده خانم‌های باردار، افرادی که بیماری قلبی یا صرع دارند و … هشدار داده است. دارمی، ‌قائم‌مقام مدیر بازاریابی شرکت گلدیران در این زمینه می‌گوید: تلویزیون‌هایی را که تصاویر دو بعدی را به طور سه بعدی نشان می‌دهند، نمی‌توان سه بعدی نامید، البته این تلویزیون‌ها می‌توانند تصاویر سه‌بعدی ایجاد کنند، ولی شرط ایجاد این تصاویر این است که تصویر با فرمت HD یا FULL HD موجود باشد. به گفته وی، قرار بر این است که تکنولوژی تبدیل تصاویر دو بعدی به سه بعدی وارد بازار شود که ال جی و سونی در حال حاضر در حال بررسی روی این تکنولوژی هستند، ولی سامسونگ اینک این تکنولوژی را به طور ناقص وارد بازار کرده است که باعث سردرد و ناراحتی‌های دیگر می‌شود.

سه بعدی‌ها در بازار داخلی

اگر چه شرکت‌های تولیدکننده و نمایندگی‌های فروش در زمان معرفی این تلویزیون‌ها به بازار، وعده حضور نسل جدید تلویزیون‌ها را طی مرداد ماه داده بودند، اما در حال حاضر تنها چند برند به این وعده خود عمل کرده‌اند.

سامسونگ و ال‌جی که رقابتی سنگین در زمینه عرضه تلویزیون و مانیتور دارند از جمله برندهایی هستند که به قول خود عمل کرده‌اند و نسل جدید تلویزیون‌های آنها در حال حاضر در بازار موجود است.

 

بر اساس اعلام دارمی، قائم مقام مدیر بازاریابی شرکت گلدیران، عرضه‌کننده تلویزیون‌های ال جی در بازار داخلی، در حال حاضر مدل‌های LX950047 و LX650055 از خانواده سونی در بازار موجود است که به ترتیب با قیمت سه میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و شش میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند. وی وعده حضور مدل‌های LX650047, LX650042 و ۵۶LX6500 را طی ماه آینده به بازار داخل داد. به گفته وی ال جی همراه با هر تلویزیون دو عینک ACTIVE، یک دستگاه پخش‌کننده بلوری و سی‌دی بلوری به خریدار ارائه می‌کند که قیمت هر عینک ۱۳۰ دلار، قیمت پلیر بلوری ۲۰۰ دلار و قیمت سی دی بلوری ۵۰ دلار است. البته این کالاها زمان خرید تلویزیون ۳D به عنوان هدیه به خریدار ارائه می‌شوند.

وی افزود: تلویزیون‌های ۳D ال جی علاوه بر اینها قابلیت اتصال به دوربین سه‌بعدی فوجی را دارد و می‌توان تصاویری را که توسط این دوربین تهیه می‌شوند به طور سه بعدی در تلویزیون تماشا کرد. قیمت این دوربین هم حدود ۴۰۰ هزار تومان است و اما سامسونگ بیشترین مدل‌های تلویزیون سه بعدی را به بازار عرضه کرده است.

این برند در حال حاضر شش مدل تلویزیون در سری‌های ۷۰۰۰ ، ۸۰۰۰ و ۹۰۰۰ در سایزهای ۴۰ تا ۵۵ اینچ به بازار عرضه کرده است.

بر اساس اعلام ایزدنیا، مدیر فروش شرکت حافظ پخش، نمایندگی فروش محصولات این برند در بازار داخلی، مدل‌های۴۰C7770، و۴۶C7770 از تلویزیون‌های سه بعدی سری ۷۰۰۰ هستند که به ترتیب با قیمت دو میلیون و ۷۹۹ هزار تومان و سه میلیون و ۴۹۹ هزار تومان به فروش می‌رسند. همچنین مدل‌های ۵۵C8000،۴۶C8000 از تلویزیون‌های سری ۸۰۰۰ هستند که به ترتیب با قیمت سه میلیون و ۷۹۹ هزار تومان و پنج میلیون و ۹۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل ۵۵C9000 نیز از تلویزیون‌های سری ۹۰۰۰ است که با قیمت هشت میلیون و ۹۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این شرکت هم دو عدد عینک و یک عدد سی دی با فرمت بلوری به خریداران اهدا می‌کند، ولی خریداران باید دستگاه پخش کننده بلوری را با قیمت ۳۹۵ هزار تومان خریداری کنند. سایر برندها مانند پاناسونیک و سونی نیز وعده حضور تلویزیون‌های ۳D را طی یکی دوماه آینده دادند.

شرکت بانیان الکتریک، عرضه‌کننده تلویزیون‌های پاناسونیک هم با بیان این مطلب که تلویزیون‌های سه بعدی این برند طی ماه آینده وارد بازار می‌شوند، گفت: این برند انواع تلویزیون سه بعدی را در سایزهای ۵۰ اینچ به بالا با قیمتی حدود پنج میلیون تومان به همراه عینک و پلیر و دی وی دی بلوری به بازار عرضه می‌کند. قیمت پخش‌کننده بلوری این شرکت نیز ۶۴۰ هزار تومان و قیمت هر عینک نیز ۱۵۰ هزار تومان است.

آتش شایعه به جان بازار افتاد

هنوز تلویزیون‌های سه بعدی به طور کامل در بازار جا خوش نکرده‌اند، اما حرف و حدیث‌هایی در مورد این تلویزیون‌ها بر زبان افتاده است.

بر اساس اعلام برخی از فعالان بازار، از آنجا که برای تماشای تصویر سه بعدی نیاز به امکاناتی نظیر پلیر بلوری، دی‌وی‌دی بلوری و عینک است، در صورت اتصال این دستگاه‌ها به یک تلویزیون ال سی دی معمولی و استفاده از عینک می‌توان تصاویر سه بعدی را البته با کیفیت پایین مشاهده کرد. این در حالی است که عرضه‌کنندگان این نوع تلویزیون‌ها این موضوع را به شدت تکذیب کرده و می‌گویند برای دیدن تصاویر سه بعدی باید تلویزیون به تکنولوژی خاص ۳D مجهز باشد و این حرف و حدیث‌ها تنها برای گرم نگه داشتن بازار تلویزیون‌های LCD و LED است.

تکنولوژی‌های جدیدتر

اگر چه تکنولوژی ۳D سر و صدای زیادی به پا کرده است، ولی تمام تولیدکنندگان تلویزیون به این تکنولوژی گرایش نداشته‌اند. به عنوان مثال، جی وی سی و شارپ هنوز محصولاتی در این زمینه به بازار داخلی معرفی نکرده‌اند. بر اساس اعلام روستایی، مدیر فروش تلویزیون‌های شرکت مهوار الکتریک، عرضه‌کننده تلویزیون‌های جی وی سی در بازار داخلی، این برند برنامه‌ای برای عرضه نمونه‌های ۳D به بازار ندارد.

گودرزی، قائم مقام مدیر بازاریابی شرکت مادیران هم با بیان این مطلب که این تلویزیون‌ها چندان جنبه مصرفی ندارند، گفت: مصرف‌کننده داخلی عادت کرده است به اینکه تلویزیون را طی ساعات طولانی تماشا کند، ولی توصیه شده است که تصاویر سه بعدی را یک ساعت بیشتر مشاهده نکنیم. همچنین برای دیدن این تصاویر به عینک، پخش‌کننده بلوری، تصویر دیجیتالی و… نیاز است که ما در کشور امکان پخش تصاویر دیجیتالی را نداریم. به همین دلیل به نظر نمی‌رسد این تلویزیون‌ها چندان جنبه کاربردی داشته باشند. به گفته وی، در حال حاضر شارپ در حال عرضه تکنولوژی جدید به نام QUOTRONE است که از اواخر شهریور ماه وارد بازار می‌شود. به گفته وی تاکنون تمام تلویزیون‌های LCD،LED و… در نمایش تصاویر از سلول‌های سه رنگ قرمز، سبز و آبی استفاده می‌کردند، ولی اکنون شارپ هر سلول را به چهار رنگ تبدیل کرده است که رنگ زرد نیز به این رنگ‌ها اضافه شده است. به این ترتیب، رنگ‌ها شفاف‌تر نمایش داده می‌شوند و کیفیت تصویر نیز بالا می‌رود.

تکنولوژی دیگری که در حال حاضر در برخی کشورها مورد استفاده گرفته است تکنولوژی SED است.

به گفته یکی از فعالان بازار، SED برگرفته از حروف اول عبارت Conduction-Electron- emitter Display Surface است. این فناوری قصد دارد تمامی خصوصیات مثبت فناوری‌‌های پیشین را در یک جا جمع کند و با قیمتی متعادل به بازار عرضه کند. در واقع باریکی، ‌سبکی و کم‌مصرفی تلویزیون‌‌های LCD، سرعت تلویزیون‌های سنتی و روشنایی و وضوح و کیفیت نمایشگرهایCRT در تلویزیون‌هایSED جمع خواهد شد. به گفته وی در کنار رواج نمایشگرهای‌ LEDوLCD ، محبوبیت آنها در بین کاربران، همواره کیفیت نمایشگر‌های‌ CRT برتر بوده و این امر توسط کارشناسان و طراحان گرافیکی نیز کاملا تایید شده است.‌ SED نیز بر این هدف بوده است که چنین وضوح و کیفیتی را عرضه کند. یکی از جالب‌ترین خصوصیات دستگاه‌های SED، طول عمر آنها است. بنا به گفته شرکت توشیبا، پس از گذشت ۶۰‌‌هزار ساعت از عمر دستگاه، یعنی پس از گذشت تقریبا ۷ سال، اگر دستگاه شبانه‌روز روشن باشد، تنها ۱۰ درصد از کیفیت دستگاه کاسته می‌شود. نکته جالب توجه دیگر در مورد این تلویزیون‌ها کنتراست حیرت انگیز آنها است. تلویزیون‌‌هایLEDوLCD و پلاسما نسبت کنتراستی بین ۱: ۱۵۰۰ تا ۱: ۳۰۰۰۰ دارند، اما کنتراست تلویزیون‌هایSEDا ،۵۰۰۰۰:۱ تا ۱۰۰۰۰۰:۱ خواهد بود که این نشان‌دهنده ۱۰ تا ۷۰ برابر بودن کنتراست این تلویزیون‌ها به نمونه‌های کنونی است.

وی می‌گوید: فناوری‌ SED، همانند نمایشگرهای CRT، تصاویر و رنگ‌ها را با استفاده از تابش الکترون بر سطح فسفری تولید می‌کند. با این تفاوت که در نمایشگر‌های CRT، یک تفنگ الکترونی واحد وجود دارد که با انحراف تابش، تمامی پیکسل‌های صفحه را هدف قرار می‌دهد، اما در SED، هر پیکسل سه تابنده بسیار کوچک الکترون دارد که هر کدام مخصوص یکی از رنگ‌های قرمز و سبز و آبی است که با ترکیب آنها، کلیه رنگ‌‌ها تولید خواهد شد. در واقع میلیون‌ها تابنده الکترونی مینیاتوری در ساخت یک تصویر در فناوری‌ SED شرکت می‌کنند که به آنها‌SCE گفته می‌شود. به دلیل این شباهت است که شاهد تصاویری واضح در آینده نزدیک خواهیم بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد